06.03.2022

Branża HoReCa – co wchodzi w jej skład i jak wygląda praca w tym sektorze?

Branża HoReCa – co wchodzi w jej skład i jak wygląda praca w tym sektorze?

Branża HoReCa to określenie używane w odniesieniu do sektora hotelarskiego i gastronomicznego. Jest skrótem od następujących słów pochodzących z języka angielskiego: Hotel, Restaurant, Catering lub Cafe. Dowiedz się, jak wygląda praca w tej branży. HoReCa- co to?...

Branża HoReCa – co wchodzi w jej skład i jak wygląda praca w tym sektorze?

HoReCa- co to? Krótka historia

Początków nazwy HoReCa należy poszukiwać w Zurychu, kiedy to w 1949 roku założono Międzynarodowy Związek Krajowych Organizacji Hotelarskich, Restauracyjnych i Kawiarnianych. Głównym celem związku była ochrona praw pracowników pracujących w sektorze hotelarskim i gastronomicznym. Z czasem nazwa upowszechniła się i zaczęła być używana w odniesieniu do całej branży hotelarsko-gastronomicznej. HoReCa dotyczy również wszystkich tekstyliów, ubrań i sprzętów, których używa się w tej branży, a także osób, które je wytwarzają i przewożą. Obecnie związek zostały włączony w funkcjonowanie innej organizacji.

Co to jest HoReCa?

HoReCa – co to jest obecnie? Pod pojęciem HoReCa obecnie kryje się wszystko, co wchodzi w zakres usług świadczonych przez sektor gastronomiczny i hotelarski, czyli wszystkie produkty, usługi, punkty logistyczne, magazyny i hale produkcyjne, a także hotele, pensjonaty, restauracje, kawiarnie i cateringi. Cały sektor dynamicznie się rozwija, ze względu na upowszechnienie się zagranicznych wakacji, a także brak czasu na przygotowywanie posiłków samodzielnie w domu. Bardzo ważnym aspektem funkcjonowania zarówno w branży hotelarskiej, jak i gastronomicznej, jest kwestia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz obowiązujących standardów.

Jakie normy i standardy obowiązują w branży HoReCa?

Według aktualnych przepisów obowiązek spełniania przez zakład pracy wszystkich norm spoczywa na pracodawcy. Chociaż to pracownik jest zobowiązany np. do utrzymywania swojego miejsca pracy w czystości, to pracodawca musi regularnie kontrolować czy wszystko funkcjonuje tak, jak powinno i reagować na zgłoszenia o nieprawidłowościach. W zakresie kontroli może zwrócić się o pomoc do podmiotów zewnętrznych, organizujących audyty BHP.

Szczególnie ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim pracownikom oraz regularna kontrola stanu technicznego budynku, instalacji i sprzętu. Należy sporządzić plany ewakuacji oraz wyznaczyć osoby odpowiedzialne za ewakuację pozostałych pracowników. Po stronie pracownika leży odpowiedzialność za kontrolę maszyn, utrzymywanie porządku, czy niezwłoczne zawiadamianie przełożonego o usterkach lub niebezpieczeństwach wykrytych w miejscu pracy. Każdy pracownik restauracji, czy hotelu przed przystąpieniem do pracy musi okazać zaświadczenie od lekarza medycyny pracy oraz powinien posiadać orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych.

Najważniejsze zasady dotyczące wyposażenia – zaopatrzenie HoReCa

Wśród rzeczy, które pracodawca musi zapewnić w zakładzie pracy, znajdują się między innymi apteczki, czy gaśnice. Zapewnienie odpowiednich środków ochrony osobistej, również leży po stronie pracodawcy. Wśród nich można wyróżnić np. buty z podnoskiem, jeśli w miejscu pracy operuje się ciężkimi przedmiotami, czy fartuch lub ubranie robocze, jeśli w pracy może dojść do zabrudzenia odzieży prywatnej. Pracownicy są natomiast zobowiązani do stosowania zapewnionych środków ochrony, zgodnie z ich przeznaczeniem.

Niezbędne środki ochrony HoReCa

Wśród niezbędnych środków ochrony osobistej, w które należy zaopatrzyć zakład pracy znajdują się:

  •  Kombinezony i fartuchy – przydatne wszędzie tam, gdzie pracownicy mają kontakt z substancjami chemicznymi lub jedzeniem. Fartuchy jednorazowe pomogą ochronić odzież prywatną pracownika, a także zapewnić mu bezpieczeństwo w czasie pracy. Można również wybrać odzież wielorazową, która będzie służyć w niezmienionym stanie bardzo długi czas. To, w jakim stopniu fartuch będzie zakrywał ciało pracownika, zależy od specyfiki jego pracy – inne potrzeby dyktuje praca na produkcji, a nieco inne w kuchni.
  • Ochrona głowy – tutaj do wyboru mamy kominiarki, maseczki, czepki i czapki. Kominiarki i maseczki sprawdzą się podczas pakowania żywności, czepki w kuchni, natomiast czapki będą doskonałym dodatkiem dla osób pracujących bezpośrednio z Klientem lub w dostawie. Na czapkach można nadrukować logo firmy, co będzie atrakcyjnym dodatkiem.
  • Ochrona rąk– to, jaką ochronę rąk dobierzemy dla pracowników, będzie zależało od charakteru ich obowiązków. Dla osób pracujących z nożami i maszynami tnącymi konieczne będą metalowe rękawice antyprzecięciowe. Osobom mającym kontakt z wodą lub środkami chemicznymi potrzebne będą gumowe rękawice, natomiast dla pracowników przygotowujących żywność lub podających np. owoce Klientom, trzeba będzie zapewnić jednorazowe rękawiczki lateksowe.
  • Ochrona nóg–ochrona nóg jest szczególnie ważna wszędzie tam, gdzie pracownicy pracują głównie na stojąco lub mają do czynienia z cięższymi przedmiotami. Odpowiednie obuwie ochronne jest konieczne w magazynach, chłodniach, halach produkcyjnych, czy kuchni. Można wybierać spośród trzewików z podnoskiem, kaloszy, klapek wsuwanych i wygodnych butów. Obuwie jest ważne nie tylko z uwagi na doraźne niebezpieczeństwa, ale również te długofalowe. Źle dobrane obuwie do pracy lub wielogodzinne przebywanie w nieanatomicznych pozycjach, powoduje ból i choroby zwyrodnieniowe, zatem właściwie dobrane buty będą jedną z najważniejszych rzeczy, jakie pracodawca powinien zapewnić pracownikowi.
  • Dozowniki–jeśli w zakładzie pracy korzysta się z foliowych fartuchów lub czepków, to konieczny będzie również zakup dozownika, który zapewni higienę podczas dystrybucji artykułów jednorazowych.
  • Noże i artykuły foliowe– szczegóły, o których łatwo zapomnieć mimo, że w czasie pracy okazują się niezbędne – worki, wygodne i antypoślizgowe noże, czy ostrzałki.

HoReCa – produkty dla restauracji i hoteli

Produkty związane z ochroną osobistą lub zbiorową również muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa. Przykładowo, buty ochronne do pracy np. w magazynach bada się na moc uderzenia sięgającą 100J. Odzież robocza stosowana w kuchni powinna być zgodna ze standardami HACCP, nie powinna posiadać kieszeni i musi być w jednolitym, gładkim kolorze umożliwiającym dostrzeżenie zabrudzeń. Dzięki temu, że w Polsce funkcjonują zaufani dystrybutorzy odzieży ochronnej, nie trzeba martwić się tym, czy odzież w zakładzie pracy spełnia wymagania.

HoReCa – zamówienia

Realizacją zamówień większości rzeczy niezbędnych w sektorze HoReCa, zajmuje się między innymi firma Global Food Hygiene. W jej asortymencie znajdziesz wszystkie potrzebne produkty do zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w swoim zakładzie. Dzięki szerokiej ofercie skierowanej do sektora HoReCa, Global Food Hygiene odpowiada na wszystkie potrzeby swoich Klientów. Masz pytania? nasi konsultanci z chęcią pomogą dobrać najkorzystniejsze rozwiązania w zakresie środków ochrony osobistej.